De voorbereidingen part II - Let's go! Let's do it - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Suze Billmann - WaarBenJij.nu De voorbereidingen part II - Let's go! Let's do it - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Suze Billmann - WaarBenJij.nu

De voorbereidingen part II - Let's go! Let's do it

Door: Suze Billmann

Blijf op de hoogte en volg Suze

03 Mei 2014 | Nederland, Heerlen

Jambo,

In de laatste e-mail van Mary van ACK een duidelijker beeld gekregen van mijn werkzaamheden als vrijwilliger tijdens de eerste twee weken van mijn verblijf. Met Susan zal ik gaan samenwerken in het ‘Speurhondenprogramma’ en een bezoek brengen aan de kennel waar de speurhonden voor het opsporen van cheetah-uitwerpselen worden getraind. Waarschijnlijk zullen we ook een bezoek brengen aan de kennel van de ‘KK security people’ waar de drugs- en explosievenhonden worden getraind en indien mogelijk meehelpen tijdens de training, maar op zijn minst observeren als de beveiligingsmensen hun honden aan het trainen zijn. Ik hoop uiteraard op het mogen participeren. Op mijn dag van aankomst zullen Mary en Susan de definitieve planning hierover met mij bespreken.

Met het team van ACK zal ik de bush in gaan om wild te tellen.
Ook zal ik met Mary een bezoek gaan brengen aan de lokale school waar in juli een tuin- en waterproject opgestart zal worden. Dit project zal mede begeleid worden door een docent uit de VS die in de maand juli naar Kenya komt. Mary gaat proberen om een bijeenkomst met de studenten te organiseren. Deze studenten zijn tussen de 15 – 19 jaar. Voor het tuin- en waterproject heb ik voor de school een stuk of 30 zakjes met zaden gekocht: zaadjes van wortel, courgette, komkommer, sla, kool, etc. En hopelijk kunnen ze de zaden opkweken tot volwassen gewassen, die ze ook kunnen oogsten. Dat zal een hele uitdaging zijn in die grond, met dat klimaat en beperkte watervoorziening. Maar des te mooier als het ze lukt.

Ook ga ik een groep vrouwen bezoeken die Mary persoonlijk kent en die weeskinderen in de gemeenschap ondersteunen. Voor hen heb ik een hele koffer vol met kleertjes, tasjes, poppen, knuffels, schoentjes, (leerzaam) speelgoed, viltstiften, kleurpotloden en schriften. Allemaal gekregen van lieve mensen die hebben gereageerd op mijn oproep op Facebook voor spullen voor hulpbehoevende kindjes in Kenya. Ook zal ik wellicht een deel van de kleurpotloden, viltstiften en schriften aan de lokale school overhandigen. Maar Mary is hier wat terughoudend in, omdat ze bang is dat de leerkrachten en studenten het anders gewoon gaan vinden dat elke keer als zij komt, ze iets meeneemt en dat de giften beter en beter worden. Ze geeft over het algemeen wel kleine beloningen aan studenten die actief participeren als zij een presentatie komt geven of die leiderschap tonen. Goed gedrag belonen en daarmee de andere studenten stimuleren om een volgende keer ook beter hun best te doen . Dus we zullen zien hoe die bijeenkomst gaat en wellicht studenten die heel goed hun best doen, voor hun gedrag belonen.

Bij een shamba (gewassenveld) zullen we camerabewaking en lampen met bewegingsensoren gaan opstellen om de effectiviteit te testen op het weghouden van wildlife (o.a. gazelles, zebra’s, olifanten, nijlpaarden) dat de gewassenvelden plundert.

Ook wil ze graag dat ik input voor de website bekijk en daar waar mogelijk verbeter in de wellicht weinig extra tijd die ik heb. En dan vind ik het fantastisch dat ik haar kosteloos een nieuwe website mag aanbieden namens Mediamens te Sittard (www.mediamens.nl). Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf had ik met hen een afspraak gepland om te bespreken wat zij zouden kunnen betekenen in het ontwikkelen van een nieuwe professionelere website voor ACK. Ik had in gedachte een stukje sponsoring van hun kant, een stukje sponsoring van mijn kant en de rest van de kosten voor ACK. En het aanbod was om dit volledig kosteloos te doen.  Wat een geweldig mooi gebaar en het ontroerde me oprecht.

Zowel voor de kinderspullen als ook ten aanzien van de website geldt: wat ontzettend mooi ooi om de betrokkenheid en goedheid van anderen te mogen ervaren bij een hulpvraag.

Zojuist nog een e-mail gekregen van Chèrie Schroff van het Tsavo Cheetah project en zal haar ontmoeten op een van de dagen dat ik in Tsavo ben om meer te leren over haar project en het onderzoek dat zij leidt.

De bagage is gepakt, het huis schoongemaakt, gisterenmiddag afscheidsfeestje met familie gehad en vanochtend genoten van een heerlijk bad – het laatste voor de komende 3 weken - en dan is het eindelijk zover. Nog een nacht vliegen en dan is het moment daar dat ik weer voet aan grond zet op het Afrikaanse continent, het prachtige Kenya met zijn mooie natuur, adembenemende sunsets en bijzondere bewoners: de kleurrijke mensen en het indrukwekkende wildlife.

Vliegtickets – check
Paspoort – check
Dollars – check
Bagage – check
Vaccinaties – check
Malariatabletten - check
Camera en toebehoren – check
Adoptiecertificaten en toelatingsbrief olifantenopvang Voi – check
Safari Tsavo East – check
Extra koffer met spullen voor weeskindjes – check
Zaadjes voor het tuin- en waterproject bij een lokale school – check
Cat- and housekeeper Thijs Hennen – check

Alles op de checklist is afgevinkt, de 3 musketiers flink geknuffeld en bijna tijd om de deur achter me dicht te trekken en met mijn ouders naar het vliegveld van Düsseldorf te vertrekken.

Thijs, ik wens jou veel plezier in mijn huis, jouw vakantiehuis. Geniet ervan en super dat je voor mijn drie musketiers wilt zorgen. Mijn dank is groot!

Let’s go, let’s do it!

Kwaheri,

Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suze

About me: Adventurer, traveller, philosopher, enjoying life, adopted 3 elephants in Kenya, 1 cheetah in Namibia and a sheep in the Netherlands, communicator, spontanious, enthousiastic, ICT - functional application manager, passionated, writer (blogger). Interested in: Africa, wildlife, animals in general, nature, photography, art, other cultures, Asia, laughing, people, travelling, adventure, eating good food, drink wine and meanwhile have inspiring conversations with interesting people, cooking, my 3 cats, sports.... Personal philosophy: Live life with great passion, routine is lethal, so encounter the adventure as often as possible. 'Normality is a paved road. It's comfortable to walk, but no flowers will grow on it' - Vincent van Gogh

Actief sinds 12 Maart 2014
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 6518

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: